Rolstoel design
Soms is het lastig om uit te leggen waarin een redesign verschilt van z’n voorganger. Omdat het er op het eerste gezicht ongeveer hetzelfde uitziet, maar onder de motorkap enorm verschilt. Dit is zo’n project.
Special Mobility vroeg Studio Rotor om een herontwerp te maken van hun Mobby transportrolstoel. Dat begon met het opstellen van een ambitieuze eisenlijst, op basis van een concurrentie analyse en input van klanten.
Ontwerpproces op meerdere niveaus
Het ontwerpen van dit soort producten is een puzzel op meerdere niveaus. Want de rolstoel moet op zichzelf werken, aan elkaar gekoppeld en genest. En er moeten 15+ optionele accessoires op kunnen worden bevestigd. Zoals een zuurstoffleshouder of beensteunen. Het ontwerpproces bestaat dus uit veel schakelen tussen deze niveaus.
Over de hele linie beter dan de concurrentie
Het nieuwe rolstoel design presteert in alle opzichten beter dan al zijn concurrenten. Qua ruimtegebruik, gebruiksgemak, robuustheid, veiligheid en modulariteit: dit is de beste oplossing op de markt. We zijn erg trots op dat resultaat.
Zeer compact parkeren
Luchthavens en ziekenhuizen vertelden ons dat ruimte een heel belangrijke kwestie is. Daarom hebben we de nestmethode verbeterd zodat 10 geneste rolstoelen 4 meter lang zijn. Met zijn relatief grote achterwielen is dat heel compact.
Drie passagiers tegelijk vervoeren
Dit ontwerp maakt het makkelijker om de rolstoelen te koppelen. Op die manier kunnen tot 3 passagiers gelijktijdig worden vervoerd. Handmatig of met een rolstoel mover. Hierdoor kunnen luchthavens en ziekenhuizen veel efficiënter werken en een betere service leveren aan mensen met een beperking.
Zelfde uitstraling, verbeterde functionaliteit
Hoewel de rolstoel helemaal opnieuw is ontworpen, lijkt hij visueel nog steeds op zijn voorganger. De look & feel past perfect bij de uitstraling van de rest van de Mobby-productfamilie.
Studio Rotor’s betrokkenheid: analyse, idee ontwikkeling, concept ontwikkeling, concept engineering, visualisatie.
Opdrachtgever (externe link):
Special Mobility