Ambulance brancard ontwerp
Wat als ambulancepersoneel een lichtgewicht rolstoel zou hebben om lichtgewonde patiënten mee te vervoeren? En wat als ze meer hulpmiddelen konden meenemen op de ambulance, zonder dat dat meer ruimte in beslag neemt?
Studio Rotor ontwikkelde het ambulance brancard ontwerp van de Multi Scoop Pro voor Retter Medical. Onze collega’s van IDP Amsterdam hebben het concept verder ontwikkeld richting productie. BPO heeft het ontwerp gesimuleerd en geoptimaliseerd.
De Multi Scoop Pro combineert de functies van een schepbrancard (of “scoop”) en een rolstoel. Met een gepatenteerd mechanisme wissel je gemakkelijk tussen scoop en rolstoel. In een kwestie van seconden. Wanneer de brancard plat gevouwen is, is hij zo dun als een gewone schepbrancard. Daardoor past het in de bestaande opbergvakken op de ambulance.
Onderzoek naar werkomgeving van ambulancepersoneel
Dit project begon met een brede verkenning van de werkomgeving van ambulancepersoneel. Aan welke fysieke belasting worden ze blootgesteld? Is het mogelijk om hulpmiddelen te ontwikkelen om hun werk lichter te maken? We hebben verschillende ambulancemedewerkers, managers en andere experts geobserveerd en gesproken om de problemen die ze tegenkomen goed te begrijpen.
Zware brancards en andere apparatuur
Uit het onderzoek bleek dat traditionele manuele brancards in ambulances meer en meer worden vervangen door elektrische brancards. Dit zijn zware brancards van 60 kg waarin een hefmechanisme zit. Het lijkt erop dat paramedici deze zware brancards regelmatig in de ambulance laten, omdat de meeste van hun patiënten nog steeds vrij mobiel zijn. In die gevallen moeten de paramedici zelf al hun apparatuur dragen (ongeveer 35 kg).
Ook toonde het onderzoek aan dat werkelijk er op werkelijk iedere ambulance een schepbrancard is. Deze schepbrancards worden gebruikt om patiënten van de grond op te tillen. Bijvoorbeeld wanneer ze buiten bewustzijn zijn. Deze schepbrancards worden zelden gebruikt, maar nemen wel veel ruimte in beslag.
“We zijn uiterst tevreden over de resultaten en onze samenwerking. Ik zou Studio Rotor ten zeerste aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar creatieve oplossingen in de productontwikkeling.”
Riemer Smink — directeur Retter Medical / Forward.one
Schepbrancard + lichtgewicht rolstoel
De combinatie van een schepbrancard met een lichtgewicht rolstoel bleek de meest veelbelovende richting te zijn. Dan worden drie functies gecombineerd. Ten eerste kan ambulancepersoneel hun apparatuur mee vervoeren naar de locatie van de patiënt. Ten tweede kunnen ze lichtgewonde patiënten in de rolstoelmodus mee terugnemen naar de ambulance. En ten derde kan het systeem worden gebruikt als normale schepbrancard bij zwaardere ongevallen.
Innovatief mechanisme vouwt snel en plat
Tijdens het ontwerpproces werden we geïnspireerd door een aantal andere slimme ontwerpen, zoals klapstoelen, de Ruxxac-steekwagen en de Caterpillar scoop brancard.
Om het geheel zo snel en plat mogelijk te maken, hebben we een innovatief mechanisme ontwikkeld, dat inmiddels is gepatenteerd. Hiermee verandert de rolstoel razendsnel in een schepbrancard en terug. In een paar seconden. Het vouwt tot een zeer plat pakket, zodat het in de bestaande opbergplekken past schepbrancards in ambulances.
Veilig en stijf mechanisme
Het mechanisme is stijf in scoop-stand, zodat patiënten veilig van de grond kunnen worden geschept. En het is rigide in de rolstoel-stand, zodat patiënten veilig naar de ambulance kunnen worden vervoerd.
Positieve feedback en verdere ontwikkeling
Eerste feedback uit de markt is positief. De Multi Scoop Pro wordt momenteel verder ontwikkeld.
Studio Rotor’s betrokkenheid: strategisch design, gebruikersonderzoek, ergonomische studie, idee- en conceptontwikkeling, concept engineering, prototype ontwerp en modelbouw, CAD modelleren.
Opdrachtgever (externe link):
Retter Medical
Concept design:
Studio Rotor
Design + engineering:
IDP Amsterdam
Simulatie + optimalisatie:
BPO